Ma vor toti deodata… jucaria de grup

Abordarea pentru ca puiul tau sa imparta jucariile cu alti copii, chiar daca sunt sau nu scumpe, fara sa se certe!

Am abordat in primul post din aceasta serie modul in care putem actiona atunci cand toti copii vor aceeasi jucarie si este o jucarie individuala. Ce se intampla cand este vorba despre o jucarie de grup si unul dintre copii nu vrea sa o imparta cu ceilalti? Atunci cum putem proceda?

B. Jucaria de grup

Cum convingem copilul sa imparta jucariile cu alti copii, ieftine sau scumpe, fara a se certa cu ceilalti copii!Jucariile de grup sunt cele care sunt mai degraba folosite pentru jocurile de grup, jocurile in care sunt implicati mai multi copii impreuna. Putem mentiona aici, cu titlu de exemplu: minge, palete de badminton, casute de zane, carti de joc, boardgames (monopoly, piticot, etc.).
La fel, exista si aici o abordarea clasica. Ea presupune sa rugam sau chiar sa fortam copilul sa foloseasca jucaria impreuna cu ceilalti, pentru ca asa este frumos. O asemenea abordare lipsita de o motivatie pozitiva pentru copil sau de o intelegere a consecintelor situatie in care alege sa nu impartaseasca, e mai degraba daunatoare. Copilul ramane cu aparenta faptului ca din cauza celorlalti copii el a trebuit sa renunte, fie si partial, la jucaria lui. Un argument care poate declansa o doza de antipatie fata de ceilalti copii si chiar fata de parinti, mai ales daca au fost fortati.

O prima arbordare recomandata ar putea sa vizeze avantajele pe care le are copilul daca impartaseste jucaria cu ceilalti copii, sa il motivam sa o faca. In speta, putem sa ii spunem ceva de genul:”Mami, tii minte cand ne-am jucat impreuna cu Andrei si Dragos cu mingea, cand am fost la picnic? Am alergat, ne-am distrat si ne-am simtit cu totii foarte bine atunci. La fel si acum, daca ne jucam cu mingea impreuna cu ceilalti copii o sa ne distram cel mai bine. Jocurile cu mingea sunt cele mai frumoase atunci cand le facem impreuna, mai multi. Ti-ar placea sa ne jucam cu totii acum?”. Folosim o experienta din trecut pe care o asociem cu sentimentele pe care le-ar avea in prezent, daca ar folosi jucaria in grup. Copiii invata din lucruri concrete, de aceea e important sa mergem pe exemple concrete din trecut.

Daca totusi, copilul in continuare refuza sa imparta ii putem arata ce pierde daca alege sa pastreze jucaria doar pentru el. La fel, e important sa facem trimtere la o experienta concreta din viata lui. Ii putem spune:”Iti amintesti cand am vrut sa mergem cu bicicleta impreuna cu ceilalti copii si ei nu au vrut sa se joace cu noi. Atunci am ramas singuri cu bicicleta. Este posibil, in situatia in care folosim jucaria doar noi, fara sa o impartim cu nimeni, sa se simta la fel de rau si ceilalti copii si sa aleaga sa nu ne mai jucam impreuna pe viitor. – Iti place atunci cand ceilalti copii nu vor sa se joace cu noi, si ramanem singuri? – Nu! – Si atunci crezi ca e mai bine sa impartim jucaria cu totii, sa ne jucam frumos si asteptam fiecare randul nostru?”. Zugravindu-i copilului o imagine clara a ceea ce s-ar putea intampla in situatia in care nu impartim jucaria il face sa se gandeasca mai bine. Mai mult, daca noi alegem sa impartim jucaria cu alti copii e posibil ca si cand ei vor avea o jucarie frumoasa sa o imparta cu noi. Si acest mesaj catre copil poate aduce un plus in a lua decizia corecta.

Am tinut foarte mult sa facem diferenta intre modul de abordare in functie de tipul jucariei, asta pentru ca aproape toata lumea are o singura solutie indiferent de situatie. Si nu intotdeauna este cel mai bine sa transmitem acelasi mesaj fie ca este vorba despre o jucarie care se foloseste mai degraba de un singur copil, fie ca este o jucarie care se preteaza mai mult jocurilor in grup.

_____________________
Constructia ghidului parintilor incepe!
Ti se intampla uneori sa iti pierzi rabdarea cu copilul tau si sa tipi la el sau sa il certi? Ti se mai intampla sa poti colabora cu copilul tau doar daca il “mituiesti” cu niste dulciuri? Ti se intampla vreodata sa obtii o promisiune de la copilul tau dar imediat dupa asta sa nu o mai respecte?

Afla care sunt mecanismele care genereaza aceste situatii si cum putem noi, ca parinti, sa avem cele mai bune abordari pentru a avea o relatie armonioasa cu copiii nostri. Raspunsurile doar in ghidul parintilor muffyPEDIA intitulat “Si eu mai gresesc din cand in cand!”. Proiectul se va derula in urmatoarele saptamani si va fi gratuit pentru toti membrii platformei muffyPEDIA!

Inscrie-te cu adresa ta de email ca sa primesti GRATUIT ghidul parintelui muffyPEDIA!

  • Adrian Pruteanu

    O tema foarte interesanta!